Medicínska informatika
Medicínska informatika predstavuje vednú disciplínu zaoberajúcu sa systematickým spracovaním údajov, informácií a poznatkov v medicíne a zdravotnej starostlivosti. Informatika v medicíne má teda svoje nezastupiteľné miesto a ovplyvňuje fungovanie celého systému zdravotníctva i vzdelávacej prípravy jeho zamestnancov. Priložené prezentácie a učebnica sumarizújú súbor poznatkov, ktoré jo možné použiť ako základ pri štúdiu tejto problematiky.
Simulátory v medicíne 1
Podklady k cvičeniam z predmetu Simulátory v medicíne 1, ktorého cieľom je vysvetlenie podstaty medicínskych simulácií a porozumenie princípov ich využitia vo výučbe. Jednotlivé cvičenia poskytujú prehľad o funkciách a moduloch vybraných simulačných nástrojov, pričom účastníci zvládnu prácu s týmito simulátormi a nadobudnú schopnosti ich samostatne používať.
Výučbový materiál vznikol v rámci riešenia projektu národnej grantovej agentúry KEGA 003UPJŠ-4/2023 "Inovácia výučbového procesu v lekárskych a nelekárskych študijných programoch s využitím medicínskych simulačných nástrojov a virtuálnej reality".
Podmienky používania portálu UPJŠ LF
Didaktické materiály zverejňované na výučbovom portáli Lekárskej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach sú chránené autorským právom. Bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa sa preto nesmie žiadna časť zverejneného materiálu prevziať alebo inak ďalej šíriť.
Copyright (c) 2008 - 2025, UPJŠ LF. Všetky práva vyhradené.
Nemocničný informačný systém
Aj keď je papierová zdravotná dokumentácia stále najrozšírenejším spôsobom zadávania informácií, ručne/strojom písané poznámky archivované na rôznych miestach výrazne sťažujú ich dostupnosť, napríklad na podporu výberu vhodných liečebných postupov alebo hodnotenia ich kvality. Elektronické evidovanie, archivovanie a poskytovanie informácií je na rozdiel od papierových foriem realizované pomocou informačných systémov, ktoré umožňujú jednoduché vyhľadávanie a aktualizovanie informácií o zdravotnom stave pacienta/pacientov. Výhody elektronickej evidencie údajov vyzdvihuje aj skutočnosť, že sú zaznamenávané v štruktúrovanej podobe, ktorá je rovnako ako aj v iných softvérových aplikáciách využívaná aj v nemocničných informačných systémoch.
Práca s tabuľkovým procesorom nielen pre študentov
Pre efektívne hromadné spracovanie matematických a štatistických údajov je použitie tabuľkového procesora dnes už samozrejmosťou. Programové vybavenie procesora umožňuje presne spracovať a vyhodnotiť číselné, textové, dátumové, logické a ďalšie špeciálne informácie. Po ich spracovaní je možné výsledky distribuovať ďalej buď v natívnej forme tabuľkového procesora alebo exportovať vo forme voliteľného súboru.
Práca s textovým editorom nielen pre študentov
Spracovanie textových dokumentov patrí k základom počítačovej gramotnosti. Používatelia by mali pochopiť fundamentálne princípy práce s textovým editorom a mali by byť schopní vykonávať operatívne úlohy spojené s vytváraním, formátovaním a konečnými úpravami tak, aby vytvárané dokumenty boli pripravené k ďalšej distribúcii. Zvládnutie pokročilejších funkcií textových editorov však vyžaduje skúsenosti, ktoré je okrem iného potrebné budovať aj štúdiom rozsiahlych manuálov a návodov.
Databázy v MS Access - sprievodné texty k praktickým cvičeniam
Vysokoškolský učebný text je určený poslucháčom lekárkych fakúlt, študentom vysokých škôl netechnického zamerania i všetkým začiatočníkom v práci s databázami. Uvedie čitateľa do problematiky databázového spracovania údajov a vysvetlí základné princípy, ktoré je potrebné poznať pri tvorbe relačných databáz.
Majerník J., Kačmariková A.: Databázy v MS Access - sprievodné texty k praktickým cvičeniam, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, ŠafárikPress, Košice 2023, ISBN 978-80-574-0236-7, DOI: https://doi.org/10.33542/DMA-0236-7.
Symposium on New Era in Medical Education
Počas jari 2020, vzhľadom na postupujúcu pandémiu COVID-19, vznikla potreba v krátkom čase presunúť výučbu do online prostredia. Táto potreba sa dotkla všetkých vysokých škôl, vrátane lekárskych, kde veľká časť výučby prebieha formou praktických cvičení a klinickej praxe. Tím projektu NEWMED preto analyzoval prechod na online výučbu v zúčastnených inštitúciách a vytvoril metodickú príručku pre akademikov, ktorá poskytuje informácie o vhodných vyučovacích metódach a nástrojoch. Pridajte sa k nám počas nášho multiplikačného podujatia, ktoré sa uskutoční 1.12.2022 na Lekárskej fakulte v Košiciach a vypočujte si, zdieľajte a diskutujte o témach, ktoré menia prístup k vzdelávaniu v medicíne počas pandémie a po nej.
CLEVER Prípady virtuálnych pacientov z urgentnej medicíny
Virtuálne scenáre pre urgentnú medicínu sú vyvíjané a zdokonaľované v rámci projektových aktivít autorov a ich primárnym cieľom je podporovať rozvoj kritického myslenia u študentov medicínskych a zdravotníckych odborov. Individuálne simulácie pacientov prispievajú k rozširovaniu prístupu učenia založeného na prípadoch, ktoré je blízke potrebám reálnej praxe.
Sú pre vás scenáre virtuálnych pacientov užitočné? Požadovali by ste virtuálnych pacientov aj z iných odborov? Máte nejaké pripomienky alebo návrhy na vylepšenie? Prosím, poskytnite nám váš názor vyplnením krátkeho dotazníka.
CLEVER Prípady virtuálnych pacientov z ortopédie
Virtuálne scenáre pre ortopédiu sú vyvíjané a zdokonaľované v rámci projektových aktivít autorov a ich primárnym cieľom je podporovať rozvoj kritického myslenia u študentov medicínskych a zdravotníckych odborov. Individuálne simulácie pacientov prispievajú k rozširovaniu prístupu učenia založeného na prípadoch, ktoré je blízke potrebám reálnej praxe.
Sú pre vás scenáre virtuálnych pacientov užitočné? Požadovali by ste virtuálnych pacientov aj z iných odborov? Máte nejaké pripomienky alebo návrhy na vylepšenie? Prosím, poskytnite nám váš názor vyplnením krátkeho dotazníka.