PhDr. Martina Ružičková

Psychológia a medicínska komunikácia - prednášky pre študentov Všeobecného lekárstva

Autor: Martina Ružičková, Juraj Martonyik

anotačný obrázok

Prednášky v slovenskom jazyku aktualizované od akad. roka 2023/2024 sú určené pre poslucháčov odboru Všeobecné lekárstvo v 3. ročníku. Obsahujú teoretické poznatky, ako aj prakticky využiteľné informácie v praxi lekárov, na ktoré nadväzujú praktické cvičenia z tohto predmetu. Prednášky zahŕňajú témy komunikácie, profesionálneho vzťahu a kooperácie lekára a pacienta, psychológie osobnosti v norme a patológii, ďalej témy duševných porúch a možností ich liečby, psychológie návykov, psychologického stresu a psychosomatiky, či psychológie emócií v norme a patológii.

Psychológia a medicínska komunikácia - prednášky pre študentov Zubného lekárstva

Autor: Martina Ružičková, Juraj Martonyik

anotačný obrázok

Prednášky v slovenskom jazyku aktualizované od akad.roka 2023/2024 sú určené pre poslucháčov odboru Zubné lekárstvo v 2. ročníku. Obsahujú poznatky teoretické, ako aj prakticky využiteľné pri stomatologickom ošetrení a nadväzujú na ne cvičenia z tohto predmetu. Prednášky zahŕňajú témy komunikácie, profesionálneho vzťahu a kooperácie zubára a pacienta, psychológie osobnosti v norme aj patológii, ďalej témy duševných porúch a možností ich liečby, dentálneho zdravia a psychológie návykov, psychologického stresu, či psychológie emócií v norme a patológii.

Komunikácia v medicíne, vzťah lekár - pacient.

Autor: Martina Ružičková

anotačný obrázok

V prednáške sa študent oboznamuje s hlavnými faktormi, ktoré zlepšujú interakciu lekár - pacient, aké sú v klinickom rozhovore rozhodujúce verbálne a neverbálne zručnosti,  ďalej, ako efektívne komunikovať s pacientmi s rôznymi ťažkosťami - hendikepovanými (pohybovo, zmyslovo, mentálne a rečovo). Vysvetlené sú zásady a najčastejšie chyby v klinickom rozhovore a získavaní dôvery pacienta.

Emócie v medicíne, komunikácia s náročnými pacientami

Autor: Martina Ružičková

anotačný obrázok

Prednáška obsahuje základné poznatky o emóciách, teóriách emócií, ich vplyvu na zdravie človeka. Opísané sú postupy zvládania negatívnych emócií, ako sú bolesť, úzkosť, depresia, agresia, ponúka spôsoby, ako komunikovať s pacientmi trpiacimi bolesťou, úzkosťami, depresiou a suicidálnym jednaním, či s agresívnymi paientmi pri klinickom vyšetrení.

Psychosomatická medicína (psychologická problematika u pacientov s najčastejšími diagnózami)

Autor: Martina Ružičková

anotačný obrázok

V  medicíne je pri mnohých ochoreniach dokázateľná psychosomatická jednota, vzájomná determinácia vnútorných chorôb s psychologickými faktormi a naopak vplyv choroby na psychiku. Mnohé výskumy poukázali na psychogénnu podmienenosť chorôb (u žalúdočných vredov, astmy bronchiale, u endokrinologických, či metabolických porúch a i.).

Cieľom prednášky je naučiť sa, ako psychosociálne faktory pôsobia na ochorenia; vedieť popísať význam psychosociálnych faktorov pri vzniku ochorení; uvažovať o účinných psychologických intervenciách pri ochoreniach.

Komunikácia v stomatológii, vzťah lekár - pacient

Autor: Martina Ružičková

anotačný obrázok

V prednáške sa študent oboznamuje s hlavnými faktormi, ktoré ovplyvňujú interakciu stomatológ - pacient: verbálne a neverbálne prvky používané v ich vzájomnej komunikácii, ako vplývajú na liečbu pacienta, ako správne komunikovať s pacientmi s rôznymi ťažkosťami - hendikepovanými (pohybovo, zmyslovo, mentálne a rečovo), úzkostnými, pacientmi v strese. Dozvedia sa, ako zlepšiť komunikáciu a akých chýb sa v stomatologickej praxi pri liečbe rôznych pacientov vyvarovať.

Princípy komunikácie medzi lekárom a pacientom

Autor: Martina Ružičková

anotačný obrázok

V prednáške sa študent oboznamuje s hlavnými faktormi, ktoré ovplyvňujú interakciu lekár - pacient, aké verbálne a neverbálne prvky sú používané v komunikácii v zdravotníctve, ako vplývajú na liečbu pacienta, tiež ako správne komunikovať s pacientmi s rôznymi ťažkosťami - hendikepovanými (pohybovo, zmyslovo, mentálne a rečovo), úzkostnými, pacientmi v strese. Dozvedia sa, ako zlepšiť komunikáciu a akých chýb sa v zdravotníckej praxi vyvarovať.